ممنوعیت استفاده ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در اتحادیه اروپا در سال 2021

1400/10/13

ممنوعیت استفاده ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در اتحادیه اروپا در سال 2021

استفاده از انواع پلاستیک یکبار مصرف در اروپا از آغاز سال 2021 ممنوع شد، و هدف نهایی از اجرای این دستور العمل تحقق برنامه برای ایجاد(اقتصاد چرخشی بدون زباله و بدون آلودگی) در اتحادیه اروپا است، که مطابق آن قرار است تمام ظروف یکبار مصرف پلاستیکی باقی مانده در این منطقه تا سال 2030 قابل استفاده مجدد یا بازیافت بشوند.

به فروشندگان محصولات یکبار مصرف پلاستیکی اجازه داده شده است که اقلامی را که از قبل در انبارشان وجود داشته بفروشند اما آنها از این پس باید محصولاتی را جایگزین ظروف پلاستیکی کنند که قابلیت بازیافت داشته باشند. 

اقلام ممنوعه در این دستور العمل شامل ده مورد از جمله بشقاب،لیوان و فنجان قهوه، کارد و چنگال و قاشق، نی نوشیدنی، گوش پاک کن و حتی چوب بادکنک است، همچنین قطعاتی از جنس پلیمرهای مصنوعی که برای نگه داشتن فنجان قهوه و لیوان نوشیدنی به کار می روند از این پس در 27 کشور عضو اتحادیه اروپا تولید و عرضه نخواهد شد.

امروزه پلاستیک به یک معضل جهانی تبدیل شده است به طوری که در عمیق ترین نقطه جهان در گودال ماریانا تا قله کوه اورست و در میان یخ های قطب شمال بقایایی از پلاستیک دیده می شود.

اعلام انجام این محدودیت در حالی صورت میگیرد که با همه گیری و شیوع کرونا، اهمیت بسته بندی های پلاستیکی به ویژه در صنایع غذایی و آشامیدنی و یا تجهیزات محافظت شخصی نظیر ماسک بیش از پیش بر همگان روشن شد، به نظر می رسد که به جای ممنوعیت ها، باید چرخه عمر پلاستیک ها را طولانی تر کرد و نحوه بازیافت آنها را طوری گسترش داد که مجبور به تولید پلیمر جدید برای مصنوعات پلیمری از منابع هیدرو کربوری نباشیم.