استفاده کوکاکولا از پلاستیک بازیافتی در تولید بطری هایش

1396/11/11

در حالی که محیط زیست به دلیل وجود ظروف یک بار مصرف و پلاستیکی غیرقابل بازیافت شدیدا تحت فشار است, بزرگترین شرکت تولیدکننده نوشیدنی جهان اعلام کرده که قصد دارد میزان پلاستیک بازیافتی در بطری هایش را 50 درصد افزایش دهد.

شرکت کوکاکولا قصد دارد تا سال 2020 میزان تولید مجدد این بطری ها را در انگلستان و شعبه اروپایی خود به بیش از 40 درصد برساند.

این رقم تا سال 2021 رشد 20 درصدی خواهد داشت و احتمالا فروش سالانه آن به بیش از نیم تریلیون خواهد رسید و بحران زیست محیطی ایجاد خواهد کرد. برخی از مبارزان پیش بینی می کنند که تغییرات آب و هوایی جدی در پیش است.

این شرکت این اقدام خود را کاملا بلندپروازانه می داند اما گویا این آمار و ارقام هنوز هم از نظر محیط زیست قانع کننده نیست.

در سال 2016 , بیش از 480 میلیارد بطری نوشیدنی پلاستیکی در سراسر جهان فروخته شده است، که این رقم نسبت به دهه پیش حدود 300 میلیارد افزایش پیدا کرده است . براساس برآوردهای به روزترین گزارشات جهانی بسته بندی, تا سال 2021 این میزان به 583 میلیارد دلار خواهد رسید.

کوکا کولا گفته است که با سرمایه گذاری میلیون ها پوند در "بزرگترین و پیشرفته ترین دستگاه بازیافت بطری های پلاستیکی اروپا" که در لینکلن شایر قرار دارد، رسیدن به رکورد 50 درصدی را یکی از اهدافش قرار داده است.

این شرکت تلاش می کند برای اعلام اهدافش در ایجاد تغییرات قابل توجه در صنعت بسته بندی و استفاده از پلاستیک بازیافتی و بازیافت هر چه بیشتر بطری ها از رقبایش سبقت بگیرد.

یک منبع موثق می گوید: به دلیل فشاری که هم از جانب مصرف کنندگان و هم از طرف حامیان محیط زیست وجود دارد, هیچ شرکتی نمی خواهد که نام برندش به عنوان کسی که سواحل اقیانوس را با پلاستیک پر می کند شناخته شود, بنابراین برای حفظ زمین سبز با هم رقابت می کنند.

لوئیس ادج، عضو ارشد اقیانوس ها در انگلیس گفت: "مردم انتظار دارند شرکت هایی مانند کوکا کولا بطری های خود را از مواد 100٪ بازیافت شده تهیه کنند نه از پلاستیک خام بی ارزش! اما سوال بزرگ این است که کوکاکولا چگونه مقیاس وسیع پلاستیکی را که وارد جامعه می کند، کاهش می دهد؟

 نگرانی زیادی در مورد تاثیر آلودگی پلاستیک در اقیانوس ها در سراسر جهان وجود دارد. ماه گذشته دانشمندان نزدیک به 18 تن پلاستیک را در یکی از جزایر دور افتاده جهان که یک جزیره مرجانی خالی از سکنه در اقیانوس آرام است یافتند.

کوکاکولا بارها و بارها در سراسر جهان از انتشار اطلاعات مربوط به استفاده پلاستیکی جهانی خود به صلح سبز خودداری کرده است. گروه های فعال حامی محیط زیست برآورد می کنند که کوکاکولا هر سال بیش از 100 میلیارد بطری پلاستیکی تولید می کند یعنی 3400 عدد در هر ثانیه!!

طبق گفته صلح سبز، شش شرکت نوشیدنی در جهان تنها از 6.6٪ پلاستیک بازیافت شده در محصولات خود استفاده می کنند. یک سوم آنها هیچ تصمیمی مبنی بر افزایش استفاده از پلاستیک بازیافتی در محصولات خود را ندارند و هیچکدام از آنها در صدد استفاده از  پلاستیک 100 درصد بازیافتی در تولید جهانی خود نیستند.

بطری های نوشیدنی پلاستیکی می توانند به طور 100٪ از پلاستیک بازیافت شده (RPET) تولید شوند.

حامیان محیط زیست شرکت های بزرگ نوشیدنی را برای استفاده میزان قابل توجهی از پلاستیک قابل بازیافت در بطری هایشان تحت فشار قرار داده اند, اما بسیاری از شرکت ها در مقابل استفاده از RPET به دلیل ظاهر نه چندان مطلوبش مقاومت می کنند. اما به گفته یکی از منابع فشار مصرف کنندگان و تصویر پلاستیک های پراکنده در سواحل در آخر منجر به تغییر موضع آنها خواهد شد.