بهبود مهارت های رهبری در 30 روز

1397/07/18

نقطه ی قوت مهارت های رهبری شما چیست و چگونه می توانید به رهبری بهتر تبدیل شوید؟برخی نکات کاربردی به شما کمک می کنند در مدتی کوتاه،پیشرفت بیشتری داشته باشید.

در ادامه مطلب قبلی به بررسی 20 مورد از توصیه های رهبری می پردازیم:

1- اعضای تیم را در سطح شخصی بشناسید. بگذارید همه‌ی افراد بدانند که شما برای زندگی آن‌ها اهمیت قائلید.

۲- این جمله را به خاطر بسپارید: «بازخورد، صبحانه‌ی قهرمانان است» کارمندان می‌خواهند بدانند که چگونه کار می‌کنند. رهبران خوب همیشه و به‌طور منظم به اعضای تیم خود بازخورد می‌دهند.

۳- روابط مثبت و روحیه‌ی همکاری را توسعه دهید. هنگامی‌که اعضای تیم احساس اتحاد دارند، از بیان نظرات و ایده‌های متفاوت خود نمی‌ترسند و همین امر زمینه‌های نوآوری را فراهم می‌کند.

۴- به دیگران کمک کنید موفق شوند، رشد کنند و مهارت‌های جدیدی یاد بگیرند. هر رهبری که می‌خواهد ماکزیمم پتانسیل کارمندان را به کار بگیرد، باید این جمله را شعار همیشگی خود بداند.

۵- رهبران خوب از نیازهای افراد خود مطلع هستند. پس با کارمندان در مورد نیازهای آن‌ها صحبت کنید.

۶- اطمینان حاصل کنید که کارمندان اهداف خود را می‌شناسند. هر کاری که می‌توانید انجام دهید تا آن‌ها را پشتیبانی و تشویق کنید و هرگاه به راهنمایی شما نیاز داشتند، مربی خوبی باشید.

۷- مالکیت پروژه‌ها و وظایف را به کارمندان بسپارید و اجازه دهید به روش خودشان کارها را پیش ببرند.

۸- انواع مختلف اطلاعات را در دسترس کارمندان قرار دهید.

۹- به‌جای بررسی عملکرد ماهانه، به‌صورت غیررسمی و دوستانه به کارمندان بازخورد ارائه کنید.

10- در مورد شیوه‌های تشویق کردن کارمندان، دقت عمل داشته باشید. کافی نیست که به کارمندی بگویید «کارت خوب بود» و سپس دور شوید. به‌جای عملکردهای معمول کارمندان، منتظر یک دستاورد خاص باشید و آن را تحسین کنید.

11- اگر قول یا وعده‌ای داده‌اید، حتماً با اقدامات خود آن را دنبال کنید. حتی اگر اقدامات شما به نقطه‌ای منتهی شود که توضیح بدهید که چرا آن برنامه یا وعده، فعلاً قابل‌اجرا نیست.

12- از صحبت کردن در مورد شکست‌ها، چالش‌ها و تصمیمات سختی که اتخاذ کرده‌اید، نترسید. صادق باشید و همان‌طور که اخبار خوب را اعلام می‌کنید، اخبار بد را نیز اطلاع‌رسانی کنید. نکته‌ی مهم این است که در هر شرایطی صادق باشید.

13- یک شنونده‌ی فعال باشید. ذهنتان را به روی ایده‌های دیگران باز نگه‌دارید. در دسترس باشید و خودخواهی را کنار بگذارید.

14- اطمینان حاصل کنید که همه‌ی افراد، به‌خوبی متوجه‌اند چرا به جلسات کاری فراخوانده می‌شوند. قوانینی تنظیم کنید که جلسات را به محیطی امن برای گفتگوها تبدیل کند.

15- به‌جای واکنش نشان دادن، پاسخگو باشید.

16- تیم خود را به‌روز نگه‌دارید. اجازه دهید کارکنان بدانند که کار آن‌ها، چگونه به پیشرفت یک پروژه‌ی مهم و نزدیک شدن به اهداف نهایی کمک می‌کند.

17- روی چیزهایی که مهم‌تر هستند تمرکز کنید و اولویت‌بندی‌های خود را بر همین اساس تنظیم کنید. همان‌طور که استیو جابز می‌گفت: «تصمیم‌گیری در مورد کارهایی که نباید انجام بدهی، به‌اندازه‌ی تصمیم‌گیری در مورد کارهایی که باید انجام بدهی مهم است. این موضوع در مورد شرکت‌ها صدق می‌کند، همان‌طور که در مورد محصولات نیز صادق است.»

18- پیش از اینکه سریعاً نتیجه‌گیری (و قضاوت) کنید، این فرض را در نظر بگیرید که دیگران با بهترین نیت کاری را انجام داده‌اند و ممکن است شما از همه‌ی ماجرا باخبر نباشید.

19- متقابلاً بازخورد دریافت کنید. همیشه به کارهایی که انجام داده‌اید و اینکه چگونه می‌توانید بهتر باشید، فکر کنید.

20- درنهایت کارمندان خود را دوست داشته باشید. همان‌طور که وینس لومباردی، مربی افسانه‌ای فوتبال آمریکایی زمانی گفته بود:

 عشق، وفاداری است. عشق، کار تیمی است. عشق یعنی به شأنیت افراد احترام می‌گذارید. این قدرت هر سازمان است.