بازيافت بطری‌های با چاپ مستقیم

1396/12/16

بر اساس تحقیقات شرکت Technavio لندن، بازار جهانی چاپ دیجیتال برای بسته‌بندی پیش‌بینی شده است که با نرخ ثابت رشد کرده و به طور متوسط با رشد سالانه 11 درصد در سال‌هاي 2017 تا 2021 ادامه خواهد داشت.

چاپ ديجيتال به صورت مستقيم و گسترده روي مواد انعطاف‌پذيری مثل ليبل‌ها و همچنين سطوح سخت و نيمه سخت مانند روكش‌هاي مواج و همچنين كاغذهاي مقوايي مخصوص ساخت كارتن و جعبه انجام می پذیرد.

علاوه بر این براي چاپ مستقیم دیجیتال بر روی ظروف سخت مانند بطری‌های پلي‌اتيلني یک روش منحصر به فرد وجود دارد.

 چاپ مستقیم توسط فرآیند چاپ دیجیتال KHS بر روی بطري بدون برچسب یک تكنوژلوي پيشرفته و کارآمد است كه به منابع كمتري نياز دارد.

وجود برچسب‌ها، به ویژه برچسب‌های ساخته شده از فیلم‌های پلیمری، ممکن است برای بازیافت نیز مشکل ساز باشند، همچنین حذف آن ها باعث كاهش ميزان منابع مورد نياز مي‌شود

قابل بازیافت بودن بطری با چاپ مستقیم ديجيتال كه اولین بار توسط بنیاد بطري‌هاي پلي‌اتيلني اروپا (EPBP) در سال 2013 تأیید شده بود، در حال حاضر دوباره تاييد شده و استفاده از آن براي بطري‌هاي پلي‌اتيلني بازيافتي كه از بطري‌های دست دوم درست مي‌شوند به طور رسمی تایید شده است.

مهمترین چالش محققین در مدت تحقيق و توسعه ايده استفاده از چاپ مستقيم بر روی بطری‌های پلی‌اتیلنی، کسب تاییدیه قابل بازيافت بودن اين تكنيك چاپ بود .

به گفته مارتین شاچ، مدیر بخش فناوری چاپ در كمپاني KHS در دورتموند آلمان، آب مورد استفاده برای شستشوی بطری‌ها نباید در طول روند بازیافت آلوده شود. همچنین جوهر نباید بر روی بطری‌های پلي اتيلني خرد شده نشت كند.

كمپاني KHS یک فرآیند چاپ دیجیتالی با جوهری بي‌ضرر براي مواد خوراكي بر روی بطری‌های پلی‌اتیلنی ابداع کرده است. این نوع چاپ در حين فرآيند بازيافت به راحتي از سطح بطري جدا مي‌شود.

نتایج آزمایش‌هایی که تا این لحظه بر روی بطری‌های بازیافتی بلژیک به طور تصادفی براي اطمينان از عدم وجود بقایای مواد شیمیایی انجام شده، تأیید می‌کنند بطری‌های پلي‌اتيلني چاپ مستقیم متعلق به کارخانه Martens Brouwerij  كه به زنجیره بازیافت وارد شده‌اند سالم هستند.

شرکتBelgium brewery  در كشور بلژيك اولین شرکت تولید کننده نوشیدنی در سال 2015 بود که بطری‌های پلی‌اتیلنی را با فرآيند چاپ مستقيم كمپاني KHS به بازار فرستاد  و بعد از مدتی با بالا بردن کیفیت و ارائه فرم‌هاي چاپی متنوع‌تر، این بطری‌ها را در اختيار مشتري قرار داد.

 به نظر می‌رسد این تکنیک چاپی اختصاصی ديجيتال يك دستاورد بزرگ براي بطري‌ها، محيط زيست و متوليان بازيافت باشد.